L’Agència Catalana de Turisme (ACT) ha estat guardonada per l’Organització Internacional de Turisme Social (ISTO) en el marc dels ISTO Awards, celebrats divendres al vespre a Costa Rica. El certamen reconeix l’excel·lència en bones pràctiques d’organismes i destinacions.
El projecte premiat, sota el títol Elaboració de material de divulgació sobre turisme accessible dirigit a diversos actors del sector turístic, ha estat seleccionat per la seva excel·lència en la promoció de la sostenibilitat social del turisme i agrupa diversos materials de divulgació publicats per l’ACT per incentivar l’adequació de serveis, experiències i instal·lacions catalanes al turisme per a tothom.
Els documents posats a disposició del sector turístic català per millorar la seva accessibilitat i que han estat reconeguts per l’organisme internacional són:
- Manual de Turisme per a Tothom. Aquesta eina s’ha editat amb l’objectiu de contribuir al ple exercici del dret al turisme de les persones amb discapacitat, en condicions d’equitat i autonomia personal, i vol ser un instrument informatiu i formatiu per a totes les empreses que decideixin apostar per oferir productes i serveis adreçats a tothom. El dossier presenta 7 famílies diferents, cadascuna amb la seva realitat particular. A continuació, compta amb un seguit de vinyetes de diferents espais d’establiments turístics que permeten descobrir en imatges la normativa d’accessibilitat a aplicar. Les il·lustracions fan referència a espais d’establiments hotelers, càmpings i allotjaments rurals.
- Posem de moda l’accessibilitat? La guia facilita bones pràctiques a organitzadors d’esdeveniments per a un turisme de reunions per a tothom. Ho fa mitjançant conceptes clau a tenir en compte, definint-los i exemplificant com identificar-los i aplicar-los. A més, també ofereix una sèrie de pictogrames per senyalitzar i identificar entorns accessibles i un llistat de possibles proveïdors que treballen l’accessibilitat. Aquest dossier s’ha publicat a iniciativa del programa de turisme de reunions de l’ACT, el Catalunya Convention Bureau, i se n’ha editat un manual més extens sota el títol Accessibilitat als esdeveniments – Eines per incorporar-la que s’ha posat a disposició del sector turístic aquesta mateixa tardor.
El compromís de l’Agència Catalana de Turisme amb el turisme per a tothom
L’Agència Catalana de Turisme ha estat pionera en l’aposta ferma pel turisme per a tothom. Des de l’any 2008 treballa amb l’objectiu d’aconseguir que qualsevol persona, amb o sense discapacitat, mobilitat reduïda o circumstàncies transitòries o permanents pugui gaudir en igualtat de condicions i amb autonomia dels entorns, productes i serveis turístics de la destinació.
Una destinació accessible és aquella en què no existeixen barreres en cadascuna de les anelles que conformen la cadena de valor de l’experiència integral del viatge (planificació, recerca d’informació, transports públics o privats, allotjaments, restauració, activitats turístiques, oci, etc.). L’accessibilitat ben integrada en el disseny és invisible i passa desapercebuda, és per això que l’ACT ha editat altres documents de suport dirigits al sector com Turisme accessible. Glossari de conceptes i la cadena de l’accessibilitat turística o el Brief de mercats emissors de Turisme Accessible 2020.
Treballar per millorar l’accessibilitat de la destinació és també treballar per millorar la qualitat dels productes, serveis i entorns turístics, convertint-se en una via de diferenciació altament rendible, repercutint en la millora de la imatge de la destinació per una banda i, per l’altra, transformant el sector millorant-ne la qualitat i donant resposta a un segment de viatgers en creixement.