El vi com una de les principals indústries productores i exportadores de l’economia espanyola, però també com a element vehicular del territori, com a inspirador de l’art, com a senyal d’identitat de cultures i paisatges, com a experiència gastronòmica i turística. Amb aquesta proposta de valor i la previsió de reunir prop de 600 cellers, Barcelona Wine Week irromp en el panorama firal per alçar-se com la major trobada del sector a Espanya davant els operadors nacionals i internacionals.

El nou esdeveniment recull la dilatada trajectòria d’Intervin dins d’Alimentaria i ofereix en un innovador format una plataforma disruptiva i única en la qual aprendre, viatjar, viure experiències sensorials i fer negocis.

De caràcter biennal, BWW se celebrarà al Palau 8 del recinte de Montjuïc i s’articularà en funció de la gran diversitat de zones productores a Espanya. Així mateix, els cellers participants ho faran en base a un format de disseny innovador que promourà la presència igualitària i uniforme entre les marques.

El director general d’Alimentaria Exhibitions, J. Antonio Valls, explica que "el nou saló és un ‘spin off’ d’Alimentaria que sorgeix com a resultat del pes i importància del sector vitivinícola espanyol i com a resposta a la pròpia demanda de les empreses i entitats del món del vi a la recerca d’una nova plataforma d’internacionalització“.

El territori com a eix vertebrador

Barcelona Wine Week oferirà una posada en escena “única, transformadora i inspiradora, amb l’objectiu de convertir-se en l’aparador de referència del sector i en un fidel reflex de les singularitats pròpies del panorama vitivinícola nacional”, explica el president de la DO Cava i del nou saló, Javier Pagès. “El nou esdeveniment permetrà captar la globalitat de l’enorme patrimoni cultural i nutricional que fa que el vi sigui un dels pilars de la Dieta Mediterrània”, subratlla Pagès.

El projecte compta amb la Federació Espanyola del Vi (FEV) com a soci estratègic. Per al seu director general, José Luis Benítez, “aquest nou plantejament busca posicionar Barcelona Wine Week com el gran aparador internacional del vi espanyol, aprofitant la força de la marca Barcelona a l’exterior i un programa de compradors específics molt atractiu per als cellers expositors” .

Negoci, cultura i tendències

BWW serà, així mateix, un saló multidisciplinar i versàtil, un referent únic en el seu gènere gràcies a la seva àmplia oferta, la seva ubicació i a les oportunitats de formació, experiència i negoci que oferirà als professionals participants. “L’intercanvi comercial és una de les nostres màximes prioritats, ja que busquem fomentar les oportunitats de negoci entre les empreses participants, grans i petits cellers, així com grups importadors i distribuïdors de vi espanyol”, subratlla J. Antonio Valls.

Així, la internacionalització serà prioritària en l’estratègia del saló, que impulsarà la penetració i consolidació del vi espanyol en els mercats exteriors a través d’un programa de compradors procedents dels països receptors més atractius per al sector elaborat al costat de l’ICEX Espanya Exportació i Inversions . La directora de la Divisió d’Aliments i Gastronomia de ICEX, Maria Naranjo, assenyala: “BWW evidenciarà que Espanya és una de les potències vitivinícoles més importants del món i maximitzarà la visibilitat dels nostres vins en aquells mercats que ja reconeixen la nostra qualitat i en aquells altres on preveiem interessants oportunitats per posicionar els nostres vins entre els més atractius i innovadors del mercat amb la finalitat de millorar la seva acceptació “.

El programa de l’esdeveniment es completarà amb diversos espais de dinamització com BWW Trends que, en línia amb les últimes tendències del mercat, acollirà cellers productors de vins biodinàmics, ecològics, i d’alta muntanya. També hi haurà àrees destinades a vins escumosos i generosos, espais destinats als complements i parament, i àrees específiques per a la cocteleria i la restauració.

Per la seva banda, a The Wine Hub se succeiran tasts, maridatges, conferències i diverses sessions formatives de primer nivell. La trobada permetrà conèixer diversos aspectes del món del vi vinculats a l’art i la cultura, com la seva influència en la literatura, el cinema o la música, recreant així una atmosfera diferencial.

La qualitat guanya prestigi exterior

Espanya, tercer productor mundial de vi, compta amb la major plantació de vinya del món: més de 950.000 hectàrees de superfície on conviuen les més variades tipologies, segons dades del Ministeri d’Agricultura, Alimentació i Medi Ambient. En totes les comunitats autònomes es poden tastar grans vins d’excel·lent qualitat que arriben prestigi més enllà del seu lloc d’origen.

En els deu primers mesos de 2018 Espanya va exportar 1.636.000 de litres de vi per valor de 2.406 milions d’euros, un 3,5% més que en el mateix període de l’any anterior i un 15% menys en volum, segons l’Observatori espanyol del mercat del vi (OeMv). De les dades es dedueix que es començaria a avançar en l’exportació de vins de més qualitat i valor afegit. Les principals destinacions dels vins espanyols són Regne Unit, Alemanya i França, si bé els creixements més destacats es produeixen en EUA, Canadà, Mèxic, Itàlia, Xina i Irlanda.